Andrea Leria. Narrativas tácitas

El treball artístic d‘Andrea Leria (Barcelona, 1980) és un viatge reminiscent i arqueològic cap a la seva memòria. Nascuda a Barcelona, avui artista resident a l’Hospitalet (ed. Freixas), la seva existència està marcada pel trasllat, quan tenia pocs anys de vida, a la ciutat de Santiago de Xile. Les impressions familiars i atmosfèriques d’infància, així com alguns viatges posteriors a la ciutat catalana, han condicionat la construcció de la seva identitat. A Barcelona, hi tornà el 2014, per recuperar el contacte amb la seva àvia, Montserrat Borès, a qui va acompanyar fins el seu traspàs. Aquests moments d’intimitat amb Montserrat han sigut centrals per la consolidació del seu univers artístic. No només pel que va aprendre passat, sinó també per la troballa d’un arxiu ingent familiar, motor i verb de la seva obra,
formada per cartes, postals, fotografies i diapositives familiars.

Per a la fundació Arranz-Bravo Leria ha configurat quatre moments d’activació del seu passat arxívístic. Lexic familiar, neix de la convulsió soferta per l’artista després d’adonar-se de la persistència, al lllarg dels segles, del format de la fotografia familiar de grup. L’home ha sentit sempre la necessitat de retratar-se coralment, en una realitat que ara, en el marc de la pandèmia, ha pres encara més significat.

D’aquí el gest polític de Leria, qui reivinidica, unint pictòricament a través de xarxes invisibles els protagonistes de les imatges familiars. En el mateix vestíbol, com a contrapunt individual, trobem alguns exemplars de la sèrie d’Archivum-selfies: fotografies i retrats de família que l’artista intervé inserint el seu rostre, de manera inquietant, i fusionant-lo fantasmagòricament sobre les traces humanes del passat familiar.

A Jardines de resistencia l’artista introdueix un retrat ambigu i intens, embolcallat en un feix de cartes trossejades. Són cartes autèntiques de Montserrat Borès, amb secrets de família, dolorosos i corprenadors, als que l’artista va tenir per primera vegada accés. La reacció instintiva va ser la destrucció, la pulverització d’un passat que ara vol enterrar, i alhora, eternitzar en l’elixir de l’obra. L’eliminació com a trajecte depuratiu però també sanador. La cendra com a metàfora de l’àngel de la història que avança, irrefrenablement, deixant memòria enrunada en el seu avenç.

En el darrer dels àmbits (Trazos Esquivos) Leria activa tot un llegat de diapositives familiars de postguerra, del seu oncle avi (Jose Antonio Osés), en que es projecten les diferents inquietuds lúdiques dels seu avantpassat, amb fotografies d’astres i de paisatges. Són finestres d’oxigen i llibertat, en uns anys en que bona part dels mortals només podien optar per dues vies de fuga: la interior (en una intimitat, però, alienada, viciada, oprimida) o l’exterior (l’exili, els viatges,el món). Són impressions que esquiven la mirada introspectiva i identitària que registraven les instal·lacions precedents, però que, tanmateix, sempre han acompanyat inquietantment a l’artista. Impressions atmosfèriques que tenyeixen l’ànima i que condicionen el nostre lliure deambular a través de l’existència.

Andrea Lería va néixer el 1980 a Barcelona i és artista resident a l’Edifici Freixas de l’Hospitalet. Mentre era en edat escolar, Andrea Lería es va mudar amb la seva família i es va establir a Santiago, Xile. Entre el 2000 i el 2006, Lería va viure i seguir estudis universitaris a Londres, obtenint el títol de llicenciat en arts en pintura pel Chelsea College of Art and Design, abans d’incorporar-se al postgrau de la mateixa institució. Durant aquest període, l’artista va participar en exposicions col·lectives a Londres i en un programa de residència d'artistes a Budapest (Hongria). Lería va tornar a Barcelona el 2014, on viu i treballa actualment. En els darrers cinc anys, l’artista ha realitzat exposicions individuals tant a Santiago com a Barcelona, sent reconegut el 2017 amb el Premi Tapiró de Pintura al Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona a Tarragona, Espanya.

Exposició a cura de: Albert Mercadé.

Obertura exposició: Dijous 19 de feber a partir de les 17h (amb mesures de prevenció
anti-Covid)