Fundació Arranz-Bravo 10 anys

Exposició actual

La fundació Arranz-Bravo de L’Hospitalet commemora els seus 10 anys de recorregut amb una exposició que compta amb la participació de 35 dels artistes que han exposat al centre d’art d’ençà la seva obertura. La selecció, a cura del director artístic de la fundació des del 2010, Albert Mercadé, proposa una revisió de l’obra contemporània dels artistes seleccionats a través de quatre àmbits, representatius de les principals fenòmens artístics que han sobresortit en aquest anys: la ironia (El dit a la llaga), la interacció amb el paisatge (A cel obert), la idea de temporalitat (Al fil del temps) o l’expressivitat existencial (Des de l’esquerda). L’exposició es completa amb una selecció de 10 obres recents, en diferents gèneres i formats, d’Eduard Arranz-Bravo, i amb l’edició de dos catàlegs. Així mateix, en el marc de l’exposició, alumnes i professors de l’escola LaCarpa de l’Hospitalet realitzaran una acció artística comissariada per Artur Muñoz.

En el marc de l’exposició central, en l’àmbit de El dit a la llaga, artistes com Bernat Daviu, Jan Monclús, Marc Badia, Francesc Ruiz Abad, Lluc Baños o Aldo Urbano, posen de relleu l’esperit sarcàstic que impera en bona part de l’art emergent, com a estratègia per a subvertir un ordre establert del qual, aquesta generació, filla de la crisi econòmica, mai s’hi ha sentit ni identificat ni representat. A l’àmbit A cel obert, per la seva banda, artistes com Sergi Mesa, Nicolás Ortigosa, Miquel Gelabert o Martí Cormand, manifesten la presència que encara té la naturalesa i el paisatge com a espai diàleg dins la creació contemporània, ara treballada des de noves estètiques, com la del videojoc o llenguatges visuals provinents de l’art urbà.

En la secció Al fil del temps, artistes com Isabel Servera, Carlos Valverde, Federico García Trujillo o Marcel Juliana, mostren la rellevància que té en els seus treballs la idea de temporalitat: el passat, el present, el futur, que evocada des de llenguatges diversos, com la pintura, l’escultura, la instal·lació o el dibuix. Finalment, a Des de l’esquerda, s’agrupen artistes com Jordi Abelló, Xavier González, Felipe Talo o Germán Consetti, els quals han continuat la tradició plàstica de l’expressivitat existencial, a través d’una obra orgànica i visceral, que té com a eix d’experiència artística l’ésser humà i les seves ombres.

La fundació Arranz Bravo de l’Hospitalet es va inaugurar al Centre Cultural Tecla Sala el setembre del 2009, amb el doble objectiu de donar suport a la creació contemporània i de difondre l’obra d’Eduard Arranz- Bravo, a través de l’una col·lecció formada per més de 400 obres d’art del pintor. Al llarg dels deu anys el centre ha realitzat més de 45 exposicions, amb la participació de 50 artistes (veure relació d’exposicions a la pàgina que segueix). Les exposicions han comptat amb la participació de nombrosos crítics d’art del sector, com Gisela Chillida, Sonia F. Pan, Frederic Montornès, David Armengol, Àlex Mitrani o Jordi Antas, i ha donat oportunitat a joves crítics a debutar comissarialment com Irinia Mutt, Daniel Gasol, Jordi Garrido o Bernat Puigdollers.