Mercedes Pimiento arquitectures terminals

Exposició actual

Mercedes Pimiento (Sevilla, 1990) presenta Arquitectures terminals, un projecte basat en l’experimentació matèrica i l’articulació expandida de l’escultura. L’artista planteja noves materialitats vinculades a estructures i infrastructures urbanes, domèstiques i industrials, com conductes, canals, cablejats, falsos sostres, tuberies o circuits connectors, que interessen a l’artista tant per les seves qualitats formals com per les noves possibilitats espacials i conceptuals que se li obren.

Mercedes Pimiento sent fascinació per unes estructures que, tot i transportar elements elements de primera necessitat (l’aigua, electricitat, les dades, el gas) l’home tracta d’invisibilitzar, amb la paradoxa que aquestes estructures són cada cop més determinants en les nostres vides. Tal i com afirma l’assaig inspirador d’aquest projecte (Terminal Architectures, de Martin Pawley, 1998), com més virtual es torna el nostre context, més fisicitat estructural i residual ens envolta. Així, les llars on habitem s’assemblen a terminals connectores: receptacles on es connecten cables i tubs d’arribada i sortida de fluxes d’informació i de matèria primera.

A Mercedes Pimiento li interessen tant les articulacions estructurals com la seva presència escultòrica que percep, principalment a l’entorn industrial de l’Hospitalet, a on té estudi a l’espai de creació FASE. Pimiento treballa a través de materials orgánics (cera vegetal, cera d’abella, colofònia o resina de po) o artificials (làtex, viscolàtex, silicona), i adapta els seus assaig materials en estructures preexistents (com conductes de ventilació o peces d’embalatge industrials), utilitzant diferents tècniques de reproducció, com motlles o encofrats.

L’exposició continua i s’expandeix pel territori amb una intervenció de Mercedes Pimiento a l’escola La Carpa de L’Hospitalet. L’artista presenta una sèrie d’intervencions i estructures que ens ofereixen la possibilitat per pensar ens els fluxes, les connnexions i les raons i consequències del trànsit dels materials. La força dels conceptes eclosiona en un àmbit on el treball i la modificació de la matèria prima s’erigeix, per als caparruts, com una metàfora més enllà de la fiscitat més evident.

La inciativa s’emmarca dins el projecte Tàndem, de la fundació Arranz-Bravo i l’escola La Carpa, comissariat per Artur Muñoz; una iniciativa d’art i pedagogia a l’escola, que des de 2018 ve transformant els continguts artístics curriculars de totes les línies educatives del centre, fent-los partícips de les darreres corrents  de l’art i del disseny contemporanis.

Durant l’exposició, es podrà visitar la intervenció de Mercedes Pimiento al centre educatiu, així com conèixer de manera informal la proposta pedagògica i innovadora de l’escola La Carpa.

Obertura exposició: Dijous 13 de maig a partir de les 17h (amb mesures de prevenció
anti-Covid)